Onze omzet schuur- en slijpmiddelen bij een grote klant is drastisch verminderd! De reden: bewustwording van zorgvuldig gebruik en op de juiste manier omgaan met schuur- en slijpmiddelen. De winst voor de klant: naast besparingen op inkoop van schuur- en slijpmiddelen wordt er ook op tijd bespaard. Dát is de grootste winst!
Emmers vol met afgedankt slijpmiddelen werden er verzameld. Doorslijpschijven waarvan het leek alsof ze maar half op gebruikt waren, uit elkaar gespatte steunpads voor fiberschijven, verbrandde schijven, schijven weggestopt in een hoekje. Tot er een ploegleider opstaat en zich hard maakt voor zorgvuldiger gebruik van de slijpmiddelen.
Daarbij spelen een aantal factoren een rol:
Gebruikt men de juiste producten voor de toepassing
Wordt het slijpmiddel op de juiste manier gebruikt (toerental, hoek ten opzichte van het materiaal, uitgeoefende druk etc)
Wordt het slijpmiddel op tijd gewisseld. Niet te vroeg maar ook niet te laat.
Deze zaken komen allemaal uitgebreid aan bod in een training in ons opleidingscentrum, de METAC.
450 slijpers op training te sturen is niet de meest efficiënte weg, al zijn we er van overtuigd dat ook die investering snel terugverdiend zou worden. De klant besloot alle voormannen op training te sturen, 28 mensen in totaal. De training pasten wij zo aan dat deze volledig customized was op onze klant. Op hun werkzaamheden maar ook om de voormannen de tools te bieden om hun ploeg goed te instrueren over de nieuwe werkwijzen en waarom hiervoor is gekozen.
Toen we samen op de werkvloer de slijpschijven gingen verzamelen, konden we een aantal conclusies trekken:
Uit elkaar gespatte steunpads wijst op verkeerd gebruik, bijvoorbeeld door in de hoeken te slijpen. Voor deze toepassing kan beter een lamellenschijf worden gebruikt.
De ogenschijnlijk half opgemaakte doorslijpschijven, blijken ook echt niet meer te werken. De 1mm doorslijpschijf is te dun voor het slijpen van 4 mm dik materiaal. Een 1mm doorslijpschijf bevat relatief weinig korrels en breken makkelijk uit hun binding. Het slijpvermogen neemt hierdoor zeker in dikker materiaal razendsnel af. Doordat een dunne schijf ook te weinig materiaal verspaant, zal het materiaal zich om de schijf heen klemmen waardoor de schijf zich ingraaft en vastloopt. Ons advies om een 1,6 mm dikke doorslijpschijf te gebruiken op dikker materiaal (vanaf 4 mm), levert een besparing op in standtijd van de snijschijf maar er wordt vooral veel sneller gewerkt.Hoewel de doorslijpschijf al gekocht en gebruikt werd, wordt hij nu nog beter ingezet.
Halfopgebruikte schijven vonden we ook terug op de werkvloer. Bij navraag blijkt dat gebruikers tijdens het wisselen van werkzaamheden ook hun schijf moeten wisselen, van een fiberschijf naar een doorslijpschijf bijvoorbeeld. De eerste schijf werd weggegooid om het werk de volgende keer weer met een nieuwe te beginnen. Ergens logisch maar toch ook jammer. Wij adviseren elke slijper twee slijptollen te geven. Je hoeft minder te wisselen en het komt de gebruiksduur van de schijf ten goede. Door regelmatig van machine te wisselen wordt bovendien de levensduur van de machine verlengd.
De verbrandde schijf die tegenkwamen was misbruikt door veel te veel druk te geven.
De 4,2 mm combi-schijf van 3M blijkt perfect om binnenhoeklassen en V-naadlassen uit te slijpen. Een schijf die tijd bespaart door veel sneller te werken!
Het resultaat van de training werd al heel snel duidelijk, de omzet kelderde behoorlijk. Of we dat jammer vinden? Ergens wel natuurlijk, maar toch staan we pal achter onze beslissing de klant wijzer te maken. Wij zeggen altijd: Wat goed is voor de klant, is goed voor Metaaltechniek. De klant was uiteraard erg blij met ons en dat vertelt hij vast verder. Daarnaast zijn we het aan onszelf verplicht om onze kennis in te zetten voor de groei van onze klanten. Dat is ons bestaansrecht, daarmee blijven we toekomstbestendig.
Bestel je producten
No items found.
Bedankt voor uw interesse. De download is hieronder beschikbaar.
Bedankt voor uw aanvraag. We sturen uw sample zo snel mogelijk toe.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Bekijk de documentatie
No items found.
Ingrid Bronsema
Online marketeer
Als marketeer vind ik het leuk om mee te denken over de toekomst van Metaaltechniek: hoe ontwikkelt de markt zich, hoe verandert de vraag naar schuur- en slijpmiddelen. Wat geeft ons over 20 jaar nog steeds bestaansrecht? Wat is onze kracht en hoe bouwen we dat verder uit? Kortom, operationeel en strategisch bezig zijn, doelgericht en resultaat gedreven. Er is maar weinig voor nodig om mij enthousiast te krijgen en dan gaan we er met elkaar weer vol tegen aan!